Digitalisaation myötä yhä useammalla meistä on älypuhelin eli puhelin, jossa on perinteisten puhelin- ja tekstiviestiominaisuuksien lisäksi internet-yhteys. Tämän vuoksi puhelinten käyttömahdollisuudet ovat laajentuneet merkittävästi, ja puhelimen käyttö arjesta selviytymiseen on entistä yleisempää.

Myöskin se, mihin älypuhelintaan haluaa arjessa käyttää, on yhä enenevässä määrin käyttäjän itsensä päätettävissä. Tätä voi hallinnoida lataamalla puhelimeen erilaisia sovelluksia. Ne ovat joko puhelimen valmistajan tai jonkun toisen tahon tuottamia ohjelmia, joilla hoidetaan jokin tietty asia. Osalla niistä on hyvinkin rajattu käyttökohde, vaikkapa viivakoodin lukeminen, kun taas osa sovelluksista on hyvinkin laajoja: voit suunnitella bussimatkasi ja ostaa lippusi samalla sovelluksella.

Sovelluksia on siis moneen lähtöön. Pääsääntöisesti ne jaetaan hyöty- ja viihdekäytön perusteella kahteen ryhmään.

Huviksi

Ylivoimaisesti suurin osa viihdekäyttöön tehdyistä sovelluksista on erilaisia pelejä, joita puhelimella voi pelata yksin tai muiden kanssa internetin välityksellä. Mobiilipelaaminen on nostanut Suomen maailmalla monta kertaa otsikoihin täällä tuotettujen suosittujen pelien vuoksi.

Nousevana pelien alalajina ovat nettikasinot, joilla on helppo kokeilla onneaan ihan omalta kotisohvaltaan käsin. Yksi tällainen mobiilikasino on https://kalevalakasino.eu, joka on tehty suomalaisuus mielessä pitäen suomalaisille pelaajille.

Suurin osa mobiilipelaajista on satunnaisia pelaajia, jotka pelaavat puhelimella lähinnä vain viihdyttääkseen itseään silloin, kun on luppoaikaa. Tällaisia tilanteita ovat vaikkapa työmatkat ja juna-asemalla odottelu: halutaan tehdä jotain sellaista, minkä voi sitten hetkessä keskeyttää ja jatkaa joskus myöhemmin.

Hyödyksi

Moni ei varmaankaan ole tullut ajatelleeksi, miten paljon sovelluksia on tuotettu hyötykäyttöön. Tällaisia sovelluksia hyödyntävät ylivoimaisesti eniten yritykset, jotka haluavat helpottaa asiakkaan kanssa asioimista esimerkiksi lähettämällä ale-kupongit suoraan kännykkään, jotta ne ovat aina asiakkaan mukana.

Kaupungilla asioidessa voi turvautua moneen eri sovellukseen: auton parkkimaksun voi hoitaa kännykällä, liikkeen kanta-asiakaskortti on sähköisenä sovelluksena ja samaan paikkaan tallentuu kuittikin siksi aikaa, kun palautusoikeus on voimassa. Yhä useammat suomalaiset ovat myös alkaneet maksaa ostoksiaan kännykällä. Näppärää, eikö?

Myös julkinen sektori hyödyntää sovellusten laajaa kirjoa. Kunnilla alkaa olemaan omia sovelluksiaan, joista voi hakea tietoa tai asioida viranomaisten kanssa.